WSTĘPNIAK

Witam serdecznie na mojej stronie

Geoturystyka jest jedną z rodzajów poznawczej i zrównoważonej turystyki, która coraz częściej pojawia się w ofercie spędzania wolnego czasu w Polsce i na całym świecie. Tworzone są geoparki, trasy i obiekty geoturystyczne, panele terenowe z informacjami o budowie geologicznej, skałach, minerałach i skamieniałościach, nieczynne kamieniołomy przystosowywane są do funkcji turystycznej, a giełdy minerałów i skamieniałości przeżywają renesans. Ale geoturystyka to coś więcej…
Geourystyka jest dla osób bardziej wymagających, dla tych, którzy chcąc poznawać odwiedzane regiony wybierają oferty nietypowe, oryginalne, ciekawe i niebanalne. Geoturystyka oferuje możliwość zapoznania się z historią naturalną naszej planety, historią 4,5 mld lat przemian kontynentów, oceanów, życia na Ziemi.
Czy ciekawi Cię, dlaczego i w jaki sposób powstają wodospady, wulkany, jaskinie, doliny rzeczne, góry, pustynie, kaniony itp. czyli te obiekty, które często odwiedzasz podczas wypoczynku? Czy chcielibyście wiedzieć jak odczytywać informacje zapisane w skałach nie studiując geologii i nie przeglądając stosu książek w bibliotece? Czy fascynują Cię skamieniałości, minerały i chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej, a może nawet samodzielnie odkopać znaleziska? Jeśli tak, to dobrze trafiłeś. Dzięki geoturystyce ta wiedza wychodzi poza grupę nielicznych pasjonatów geologii czy naukowców i dociera do szerokiego grona odbiorców.
Geoturystyka pokaże Ci nie tylko fascynujący świat przyrody ale również historię odkryć geologicznych, sylwetki wielkich geologów, zastosowanie skał i minerałów w życiu codziennych, a także wpływ budowy geologicznej i ukształtowania terenu na tradycje i kulturę lokalnych mieszkańców.

Produkt geoturystyczny


W ekonomii produktem jest wszystko to, co stanowi przedmiot wymiany rynkowej. Mówi się, że my konsumenci, nie kupujemy tylko sam produkt, ale raczej korzyści, których te produkty dostarczają. Produkt turystyczny jest wyjątkową odmiana produktu, gdyż jest wielowymiarowy i bardzo złożony. Taki produkt nabywa turysta, czyli ktoś, kto wyjechał ze swojego miejsca zamieszkania nie w celach zarobkowych i wykupił co najmniej jeden nocleg (choć to ostatnie jest dyskusyjne).
W literaturze można doszukać się haseł typu „geo-product” lub „geotourism product”, nawet w oficjalnych dokumentach UNESCO. Terminy te są rozmaicie charakteryzowane, analizowane pod różnym kątem i ciągle rozwijane. Ten temat został poruszony również w pierwszym polskojęzycznym podręczniku do geoturystyki (Migoń P. 2012. Geoturystyka. Wydawnictwo naukowe PWN).

Geo-produkt to taki rodzaj produktu marketingowego, który został wytworzony na bazie walorów dziedzictwa geologicznego, zawiera tzw. geo-interpretacje i może mieć zastosowanie w geoturystyce.

Produkt geoturystyczny to materialne i niematerialne geo-produkty powstałe na bazie walorów przyrody nieożywionej (walorów geologicznych) i współtworzone oraz doświadczane przez turystów w związku z wyjazdem poza miejsce stałego zamieszkania i to zarówno przed rozpoczęciem podróży, w trakcie jej trwania, jak i w czasie pobytu i po powrocie, umożliwiając realizację celów geoturystycznych (Dryglas, Miśkiewicz 2014).

Geo-produkt będzie zatem częścią bardziej złożonej struktury jaką jest produkt geoturystyczny


Więcej można znaleźć w artykule:

Dryglas, D., Miśkiewicz, K., 2014. Construction of the geotourism product structure on the example of Poland. In: 14th GeoConferences on Ecology, Economics, Education and Legislation. International Multidisciplinary Scientific Geoconferences. pp. 155–162.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz